Wat zijn MPN's?

Myeloproliferatieve Neoplasmata (MPN’s) zijn ziektes waarbij door mutaties (veranderingen) van het DNA het beenmerg teveel of te weinig bloed aanmaakt.

De beenmergcellen maken verschillende soorten bloedcellen aan. Dit zijn rode bloedcellen (erytrocyten), witte bloedcellen (leukocyten) en/of bloedplaatjes (trombocyten). Soms wordt maar één soort teveel aangemaakt, soms een combinatie.

Er zijn drie soorten MPN's:

Essentiële Trombocytemie (ET), Polycythemia Vera (PV) en Myelofibrose (MF).  Hieronder vind je meer uitleg per ziekte.

Officieel vallen MPN's onder kanker. Dat is vaak schrikken. Maar deze vorm van kanker zaait gelukkig niet uit. MPN's zijn ongeneeslijk en chronisch. Toch kun je met goede behandeling vaak op een goede leefbare manier oud worden.

Voor MF geldt dat in heel ernstige gevallen soms een beenmergtransplantatie wordt uitgevoerd. In dat geval kan de MF verdwijnen, maar kun je te maken hebben met andere chronische restverschijnselen.

Hiernaast zie je drie tweegesprekken tussen patiënten, van boven naar beneden met ET, vPV e MF.

Patiënten in gesprek

Drie gesprekken tussen twee patiënten die hun verhaal vertellen. Herkenbaar, inspirerend, leerzaam en authentiek.

Play Video

Drie hoofdtypen MPN

ET (Essentiële Trombocytemie)

Dit is een MPN die zich kenmerkt door teveel bloedplaatjes (trombocyten) in het bloed. Dit komt door een woekering van de voorlopercellen in het beenmerg, de zogenaamde megakaryocyten.

PV (Polycythemia Vera)

Deze MPN kenmerkt zich door teveel rode bloedcellen (erythrocyten). Vaak zijn ook de bloedplaatjes (trombocyten) en witte bloedcellen (leukocyten) verhoogd.

MF (Myelofibrose)

Kenmerkend voor deze MPN is fibrosevorming  (bindweefselvorming) in het beenmerg, waardoor het steeds minder bloedcellen kan aanmaken.  De milt probeert de bloedaanmaak over te nemen, waardoor deze vaak enorm in grootte toeneemt.

Patiënten aan het woord

e-nook-mpn-stichting

In deze brochure vind je alle informatie over de verschillende MPN’s handig bij elkaar. Informatie over de werking van ons bloed, De basis theorie over MPN’s, hoe te leven met een MPN, Op welke manier onze stichting jou kan helpen en informatie die handig kan zijn bij het gesprek met je arts.

Lotgenotencontact telefoon MPN