Op 19 oktober 2019 werd de 16e MPN-Contactdag gehouden. De locatie was - net als vorig jaar - het NBC Congrescentrum in Nieuwegein. Dit is een uitstekende centrale locatie, wat ook wel duidelijk werd door het grote aantal bezoekers (ongeveer 400). In plaats van één centrale lezing waren er nu twee.

Paul Meijer, penningmeester van de Stichting, heette iedereen welkom en stelt de aanwezige vrijwilligers voor en vertelt hoe het programma er die dag uitziet.

Dr. Karolien Beel, hematoloog bij het ziekenhuisnetwerk in Antwerpen hield in de grote zaal een algemene presentatie over MPN's en de huidige stand van zaken in de behandeling van deze ziekten. Zij vertelt wat er na de diagnose op het pad van de patiënt kan komen en ze gaat regelmatig het gesprek aan met de mensen in de zaal. Hierdoor komen de verschillen in behandeling tussen patiënten in België en Nederland duidelijk naar voren, zo blijkt dat er in Nederland veel meer met interferon wordt behandeld dan in België. Haar lezing is hier in zijn geheel op video te zien.

Dr. Peter Westerweel. internist-hematoloog bij het Albert Schweitzer Ziekenhuis Dordrecht en drs. Maud Hermans, internist/allergoloog/immunoloog Erasmus MC behandelden de soms intense jeuk bij Polycythaemia Vera. Het is een veel voorkomend probleem, zo blijkt uit de grote belangstelling en de vele vragen uit het publiek.

's Middags waren er meerdere inleidingen en workshops:

Ton Jenner is bedrijfsarts oncologie en hield een  presentatie over ‘kanker en werk’, toegespitst op MPN’s en handelt over de problemen die voortkomen uit de ziekte tijdens de loopbaan en de mogelijkheden om aan het werk te blijven.

Annemarijn Oosterwelder liet de bezoekers kennis maken met mindfull bewegen en (budget) fysiotherapie.

Bart van Eldert (voormalig journalist AD) schreef samen met Danielle Pinedo een brievenboek: ‘Beter worden is niet voor watjes”. Het verhaal van Bart van Eldert over het omgaan met hun ziekte was indrukwekkend en velen herkenden de soms komisch beschreven situaties.

Wenny van der Hee is projectleider bij ‘Naasten in Beeld’ en presenteerde materiaal om het praten over moeilijke onderwerpen met gezinsleden, vrienden of collega's makkelijker te maken.

De Contactdag 2019 trok veel bezoekers en was zeer geslaagd. Veel patiënten konden onderling en met bestuursleden en vrijwilligers hun ervaringen bespreken in een welkome en goed geoutilleerde bijeenkomst.