Wat is Essentiële Trombocytemie (ET)?

Bij Essentiële Trombocytemie (ET) circuleren er teveel bloedplaatjes in het bloed. Dit wordt veroorzaakt door een ongecontroleerde groei van de megakyocyten in het beenmerg, wat resulteert in een toename van bloedplaatjes.

ET is een zeldzame bloedziekte en komt naar schatting voor bij ongeveer 3,4 op de 100.000 mensen. Het komt vooral voor bij mensen boven de 50 jaar, maar kan ook op jongere leeftijd ontstaan. De ziekte komt vaak aan het licht doordat er sprake is van bepaalde klachten of symptomen, maar kan ook bij toeval worden ontdekt.

“Met de wetenschap van nu en de juiste behandeling kunnen mensen vaak nog vele jaren leven. ”

Er kunnen verschillende klachten optreden bij ET, maar dat hoeft niet. Ook ervaart niet iedereen de klachten in dezelfde mate. Vermoeidheid en migraineachtige hoofdpijn zijn vaak de eerste klachten waarmee het merendeel van de patiënten naar de huisarts gaat.

De meest voorkomende symptomen zijn:

• Vermoeidheid
  • Hoofdpijn
  • Concentratiestoornissen
  • Jeuk
  • Trombose
  • Verhoogde bloedingsneiging (bloedingen en/of blauwe plekken)
  • Tintelingen in handen en/of voeten
  • Blauwverkleuringen (cyanose) van handen en/of voeten
  • TIA’s
  • Nachtzweten
  • Visuele stoornissen